Ons onderwijs

Ontdek hoe we werken op school

Ben jij...

  • nieuwsgierig en onderzoekend
  • benieuwd naar hoe dingen in elkaar zitten

Vind jij het leuk om...

  • informatie op te zoeken en iets te maken waardoor je kunt laten zien wat je geleerd hebt?
  • samen te werken aan een project?

Wil jij...

  • snappen waarvoor je iets leert
  • (deels) kiezen wat je gaat leren
  • zelfstandig werken aan je eigen doelen
Dan ben jij een Limus-leerling! Natuurlijk hoef je dit nog niet allemaal te kunnen als je bij ons op school begint. Wij helpen je graag je hierin te ontwikkelen.

De wereld om je heen

De wereld waarin je leeft, gaat verder dan de grenzen van ons land. Daarom leer je op het Limus de wereld om je heen kennen. Hoe doen we dat? 

  • We praten met elkaar over wat er speelt in de wereld, wat we hiervan vinden en wat we zelf kunnen doen om een positieve bijdrage te leveren.
  • Je maakt kennis met mensen uit verschillende landen. Dit kan in je projectgroep, de wijk, of verder weg in de wereld.
  • Je kunt stages en vrijwilligerswerk doen in het buitenland.
  • Je kunt kiezen voor één of meer verschillende vreemde talen.
  • We gebruiken het internationaal curriculum van IMYC. 

Op het Limus hebben we geen traditionele klassen. Je zit in een vaste groep met ongeveer 20 tot 30 leerlingen. Daarmee start je ‘s ochtends op en sluit je de dag af, onder begeleiding van je vaste mentor/coach.

Kernvakken

De kernvakken zijn Nederlands, Engels en wiskunde. Deze vakken volg je op je eigen leerniveau of route, dat kan per kernvak verschillen. Zo krijg jij de tijd om je te ontwikkelen.

Projecten

Op het Limus werk je veel in projecten. In een project werk je juist samen met leerlingen van verschillende leerniveaus/schooladviezen en word je op je eigen niveau uitgedaagd. In de projecten verwerken we vakken zoals geschiedenis, biologie, scheikunde, kunst en economie, waarbij alle leerdoelen aan bod komen. Je krijgt dus niet elk uur een ander vak met een andere docent. Je bouwt kennis op in samenhang, net zoals in de echte wereld.

Leren samenwerken

In ieder project staan, naast de lesstof, verschillende leercompetenties centraal. Je werkt in het ene project bijvoorbeeld aan de samenwerking of aan kritisch denken. In het volgende project staan burgerschapsvorming en karakterontwikkeling centraal. We helpen jou om de volgende competenties te ontwikkelen:

  • Samenwerken
  • Burgerschapsvorming
  • Communicatie
  • Karakterontwikkeling
  • Kritisch denken
  • Creativiteit

 

Werken in projecten en competenties zorgt voor betere leerresultaten en een groei in persoonlijke ontwikkeling. Op persoonlijk vlak kijken we bijvoorbeeld samen naar jouw uitdaging in de competenties. Wat vind je lastig en wat gaat al goed? Waar kan je misschien nog van leren? Zo haal je het beste uit jezelf!

Verdiepingslessen

Bij elk project horen verdiepingslessen. Hier leer je bijvoorbeeld meer over vakken als geschiedenis, biologie, scheikunde en economie, zodat je genoeg kennis opdoet om het project uit te voeren. In verdiepingslessen dagen we je uit op je eigen niveau en stimuleren we je om steeds een stapje verder te gaan. De docent kijkt steeds naar wat je kunt en waar je nog verder kunt ontwikkelen.

Je leert vreemde talen

In de onderbouw (jaar 1 t/m 3) krijg je Engels, Nederlands, Spaans en Duits. Daarnaast maak je in ons Taallab in de bovenbouw kennis met andere talen. Je krijgt niet standaard Frans en Duits zoals op veel scholen, maar je kunt in het Taallab werken aan Spaans, Duits of je kiest een andere vreemde taal. Bijvoorbeeld van een land waar je naar op vakantie gaat. Want een taal leren is veel leuker als je er zelf voor kiest! In het Taallab leer je de taal écht gebruiken, oefen je via apps en krijg je les van gastdocenten. In leerjaar 3 kun je, afhankelijk van je profiel, kiezen om met een extra vreemde taal naar het schoolexamen en/of eindexamen te werken.

Jouw tienerbrein

Het brein van een tiener werkt anders dan dat van een volwassene. En daar sluiten we op het Limus bij aan. Om ervoor te zorgen dat je meer leert, met meer plezier en je bewuster bent van je ontwikkeling, werken we met het International Middle Years Curriculum (IMYC). Het IMYC is een onderwijsconcept voor leerlingen van 11 – 15 jaar, dat helemaal opgebouwd is rondom de behoeftes van het tienerbrein. Op het Limus gebruiken we het als basis voor opdrachten en projecten. Op die manier verbinden we verschillende vakken en vakgebieden met elkaar. Het lesmateriaal is afgestemd op de gangbare internationale én Nederlandse leerdoelen, je doet kennis op en leert vaardigheden aan.

Meer evalueren, minder beoordelen

Er zijn verschillende manieren waarop we meten wat je hebt geleerd. Bij de kernvakken meten we geregeld waar je staat, zodat we het leerniveau per kernvak aan kunnen passen op wat jij nodig hebt. Je kunt dus bij verschillende kernvakken op verschillende niveaus werken. Zo kun je Nederlands doen op havo-niveau en Engels op tl-niveau; net wat je aankunt en nodig hebt.

De lesstof die bij de projecten hoort, volgen we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een quiz aan het eind van een verdiepingsles of een toets over de stof van een aantal verdiepingslessen bij elkaar.

Elk project sluit je af met een eindproduct, waarin je laat zien wat je hebt geleerd. Dat mag op veel verschillende manieren, graag zelfs! Denk aan een tentoonstelling, toneelstuk, demonstratiepracticum, uitvoering of een presentatie. Daarin laat je niet alleen zien wat je hebt geleerd, maar ook hoe dat is gegaan. Want ook daar leer je veel van. Iets kan voor jouw gevoel volledig mislukken en toch een goede leerervaring opleveren.

Begeleiding en ontwikkeling

In je portfolio houden we bij hoe je je ontwikkelt. Je ziet waar je al goed in bent en waar je je nog in moet of kan ontwikkelen. Op basis daarvan kun je in projecten kiezen voor onderdelen en onderwerpen waar je meer van wilt of moet weten. En natuurlijk leren we je in hoe je dit ontdekt van jezelf. Als je daaraan toe bent, maak je hierin steeds meer je eigen keuzes.

Op het Limus zit je in mentorgroepen van 20 tot 30 leerlingen, zodat er veel aandacht is voor de persoonlijke begeleiding en ontwikkeling van een leerling. Mentoren van verschillende mentorgroepen hebben veel contact met elkaar. Daardoor hebben we goed zicht op de individuele ontwikkeling van alle leerlingen.

Jaar 1 t/m 3

Als je start, zit je met leerlingen met vmbo tl-, havo- en vwo-advies bij elkaar in één groep. Met deze groep start je op, eindig je de dag, voer je projecten uit en volg je verdiepingslessen. Kernvakken volg je op je eigen school/leerniveau. Je schoolniveau stellen we per kernvak in het jaar bij. Verdiepingslessen en projecten volg je met schoolgenoten met verschillende schooladviezen en (in de toekomst) uit verschillende leerjaren. Aan de hand van vastgestelde leerdoelen meten we op welk niveau jij werkt. In het derde jaar bekijken we met jou en je ouders welk niveau het beste bij jou past en op welk niveau je examen gaat doen. Hierdoor heb je meer tijd om je te ontwikkelen naar het niveau dat bij jou past.

Jaar 4 (en verder)

Vanaf het vierde jaar (bovenbouw) werk je naar het examen toe dat het best bij jou past. Ook in de bovenbouw werk je in projecten en krijg je de ruimte om kennis op te doen die je nodig hebt voor je examens. Je volgt kernvakken, profielvakken en doet projecten met daaraan gekoppelde verdiepingslessen.

Ik ontwikkel
mezelf

Ik leer de wereld ontdekken

Ik heb invloed op wat ik leer

Ik begrijp waarvoor ik leer

Vragen?

Heb je nog vragen? Stel ze via het contactformulier of stuur een mail naar info@limus.nl. 

Hoera!

In augustus 2023 starten we met xx leerlingen!

Contact

Vragen? Stel ze gerust! We nemen zo snel mogelijk contact op.