Veelgestelde vragen

Het Limus college is ontwikkeld door een team ervaren en enthousiaste docenten, leerkrachten en onderwijsontwikkelaars, die werken in het basis- en voortgezet onderwijs op verschillende scholen van PCOU Willibrord. Het Limus college is onderdeel van deze scholengroep, die onderwijs verzorgt voor ruim 20.000 leerlingen op 30 scholen voor basis- en speciaal (voortgezet) onderwijs en 13 scholen voor voortgezet onderwijs. Het bestuur van deze scholengroep ziet toe op de kwaliteit van ons onderwijs. 

Bovendien betrekken we ouders, leerlingen, organisaties en het bedrijfsleven bij de ontwikkeling van de school, door hen op verschillende momenten mee te laten denken. Ook hebben we een gestructureerde kwaliteitszorg en een gedegen schoolplan waarin we onze ontwikkeling voor de komende vier jaar beschrijven.

Een limusleerling is nieuwsgierig en wil graag weten hoe dingen in elkaar zitten. Ook ben je geïnteresseerd in begrijpen waarvóór je eigenlijk leert. Vind je het leuk om samen én zelfstandig te werken? En vind je het leuk om (deels) zelf te kiezen wat je gaat leren, en hoe? En misschien kun je dit nog niet, maar wil je het wel leren? Onze docenten helpen je daarbij, stap voor stap. 

Nieuwsgierig geworden naar de school? Neem een keer een kijkje op de open dagen of open lesmiddagen! Zodat je echt ervaart of het Limus bij je past.

Ons onderwijs is gebaseerd op nieuwste wetenschappelijke onderzoeken en daarmee ook wel iets anders dan op een ’traditionele school’.

Wij onderscheiden ons door onderwijs te verzorgen dat past bij de ontwikkeling van het tienerbrein. Dat is onderwijs in projecten waarbij je brein dat wat je leert bij verschillende vakken met elkaar kan verbinden. Op die manier onthoud je de stof beter!

Daarnaast werken wij met een brede en verlengde brugklas, zodat je alle tijd hebt om je te ontwikkelen. We dagen jou daarbij uit op jouw niveau door het aanbieden van verdiepingslessen. Daarnaast werk je bij de projecten samen met leerlingen van verschillende niveaus, net als in de échte wereld. 

Alle vakken krijg je op je eigen route. Je krijgt gedurende de eerste drie jaren voor elk vak de ruimte om te ontdekken wat jij aankunt. Vanaf het derde jaar bepalen we samen welke examenroute jij gaat volgen.

Lees hier meer over ons onderwijs.

Op basis van onderzoek is gebleken dat het werken met leerdoelen leerlingen richting geeft aan het leren. Bij het lezen van een leerdoel ga je zelf al de belangrijkste woorden eruit lichten, ze bevorderen dat jij zelf als leerling kan en gaat inschatten of je iets al kunt én ze zorgen ervoor dat feedback effectiever wordt.

Leerlingen en docenten kunnen elkaar en zichzelf namelijk beter en gerichter feedback, feed up of feed forward geven als ze dat aan de hand van leerdoelen doen.

Wij gebruiken een systeem met leerdoelen dat gekoppeld is aan alle lessen en projecten. Wij bepalen steeds per periode of project welke doelen hierin aan bod komen. Als leerling, maar ook als ouder en docent of mentor kun je daarna zien wat er behaald is en krijg je per vak en project feedback op je ontwikkeling in die leerdoelen.

De feedback en ontwikkeling op leerdoelen is dus het belangrijkste. Je krijgt gedurende het jaar ook de kans om met de feedback die je hebt gekregen aan leerdoelen te werken die je nog niet behaald hebt maar wel graag alsnog wil behalen.

Als je boven in het menu op ‘op het Limus’ klikt, kom je op onze schoolwiki. De schoolwiki is onze digitale schoolgids. Daar vind je heel veel informatie over hoe het is om bij ons op school te zitten.

Wij zijn een school voor vmbo-tl, havo en vwo.

Nee, wij bieden geen gymnasium. Wat wij wél bieden, is passende uitdaging voor leerlingen die dat nodig hebben. Bijvoorbeeld uitdaging in de vorm van uitdagende opdrachten in de (project)lessen. Zo richten onze docenten de lessen precies in op de route van elke leerling.

In augustus 2023 zijn wij gestart aan de Oesterzwam 1 (Vleuten). We maken de eerste schooljaren gebruik van het gebouw van VOLT!. Deze school ligt dichtbij de plek waar ons nieuwe gebouw komt. We hebben bij VOLT! onze eigen ruimtes op de bovenste verdieping, bereikbaar via een eigen trappenhuis. Ook kunnen we gebruikmaken van faciliteiten die ze op VOLT! hebben: het schoolplein, de eetgelegenheid bij de kantine, de gymzaal en de fietsenrekken. 

Rond 2027-2028 staat op de planning om te verhuizen naar ons splinternieuwe gebouw dat gepland staat op nieuwbouwlocatie Hindersteinlaan.

Wij zien de ontwikkeling van jouw kind als een samenwerking tussen leerling, school en ouders. We stemmen dus regelmatig met elkaar af. Naast dat wij zoals elke middelbare school een oudergeleding in de medezeggenschapsraad hebben, betrekken wij alle ouders ook graag bij de ontwikkeling van de school op de thema gestuurde ouderavonden, ook wel thema-avonden.

Wij nodigen ouders op deze avonden op school uit om mee te denken over de ontwikkeling van het Limus, onze onderwijsopzet en thema’s die spelen onder de leerlingen. Zo gaven wij bijvoorbeeld een lezing over de werking van het tienerbrein en zijn wij bezig met een opzet voor financiële educatie onder jongeren: hoe ga je om met geld?

Ten slotte zijn ouders meer dan welkom om een bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld taallessen, als gastdocent bij projecten of aanbieder van meeloop- en stageplekken. Uiteraard is dat op vrijwillige basis. Heb je interesse om je expertise te delen? Kom met ons in contact!

Leerlingen zitten bij ons in mentorgroepen. Elke klas heeft twee mentoren en iedere leerling heeft zijn eigen persoonlijke mentor. Zo kan de mentor elke leerling goed begeleiden en zicht hebben op zijn of haar ontwikkeling. Mentoren hebben ook veel contact met elkaar in de onderwijsteams.

Daarnaast zijn onze zorgcoördinator en interne leerlingbegeleider gespecialiseerd in passend onderwijs bieden voor de leerling. Heeft een leerling meer nodig, dan overleggen ze samen met ouder(s) hoe ze een leerling het beste verder kunnen helpen. 

Wil je meer weten over onze leerlingondersteuning? Op deze pagina lees je ons beleid over leerlingzorg en veiligheid.

De eerste drie jaar zitten leerlingen met tl-, havo- en vwo-routes bij elkaar in één groep. De kernvakken krijgen ze op hun eigen niveau, de projecten en de verdiepingslessen doen ze met schoolgenoten met een verschillend schooladvies en (in de toekomst) van verschillende leerjaren. Meer hierover lees je bij Ons onderwijs.

Jazeker, juist zelfs! In een project leren ze samenwerken met medeleerlingen met andere achtergronden en kennisniveaus, net zoals je dat in het echte leven doet.

Leerlingen nemen verschillende rollen aan en kunnen daardoor ervaren welke rol hen het beste ligt en hoe ze ook in andere rollen kunnen groeien. In de verdiepingslessen die bij projecten horen, dagen we leerlingen uit op hun eigen niveau en stimuleren we hen om steeds een klein stapje verder te gaan. De docent van een verdiepingsles kijkt waar elke leerling staat, waar hij behoefte aan heeft en stemt daar de lessen op af. Dat geldt ook voor leerlingen die bijvoorbeeld qua (theoretische) kennis verder zijn dan de rest.

Wereldburgerschap is één van de zes mondiale vaardigheden waar je op het Limus aan werkt, naast karakterontwikkeling, samenwerken, communicatie, creativiteit en kritisch denken.
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfbewuste wereldburgers en leren en ervaren hoe zij onderdeel zijn van de wereld om hen heen. Daarom is er bij ons op school veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en zelfreflectie. We praten over wat er speelt in de wereld, wat we hiervan vinden en wat we zelf kunnen doen om een positieve bijdrage te leveren. Dit betekent ook dat ze kennis maken met mensen uit verschillende landen; dichtbij, in de groep/school/wijk of verder weg in de wereld. Wereldburgerschap komt terug als competentie in onze projecten.

Samenwerken is één van de competenties waar we veel aandacht aan besteden.

Met de docent(en) bepalen leerlingen wat ze gaan doen en welke rol elke leerling op zich neemt. Iedere projectperiode reflecteren leerlingen op hun ontwikkeling op één of meerdere competenties. Na het eerste project hebben leerlingen bijvoorbeeld gereflecteerd op hoe zij samenwerken, en hoe zij zelf doelen hebben gesteld voor een vervolgstap.

Ja, je hebt een laptop nodig. We gebruiken laptops op school voor informatie, verwerking van opdrachten of communicatie met docenten. Daarnaast werken we ook met fysieke boeken en ander materiaal. Denk bijvoorbeeld aan een fysiek werkboek voor Spaans, of aan het maken van modellen, maquettes, muziek of demonstraties. 

We werken bewust met een mix van boeken en laptops (Blended Learning), omdat we het belangrijk vinden dat de leerling alle vaardigheden leert: lezen en schrijven op papier, maar ook werken met digitale lesprogramma’s en apps. Meer informatie over blended learning vind je hier. Na je aanmelding ontvang je meer informatie over de aanschaf van de laptops.

Zeker! Vraag even aan je leraar van groep 8 of hij je aan kan melden. Kan hij dat niet? Dan kan een van je ouders via samennaarhetvo.nl een aanmeldformulier opvragen en inleveren. Zij zorgen er dan voor dat jij wordt aangemeld bij het Limus.

Op het Limus hebben we geen traditionele klassen.

Je zit in een vaste stamgroep met ongeveer 20 tot 30 leerlingen. Daarmee start je ‘s ochtends op en sluit je de dag af, onder begeleiding van je vaste mentor/coach. 

Tijdens de kernvaklessen en projecten werk je vaak met dezelfde leerlingen, maar wel in verschillende samenstellingen. 

Om 9.00 uur start jouw dag en om 15:05 uur is je laatste les afgelopen.

De school gaat open om 8.15 uur en is na afloop van jouw lessen nog in elk geval tot 16:45 open. Onze leerlingen komen regelmatig iets eerder naar school, of blijven na afloop hangen: gewoon, omdat ze het leuk vinden om hier te zijn. Meer informatie over het lesrooster en een Limus schooldag vind je hier

Op het Limus krijg je alle vakken die een middelbare school normaliter aanbiedt. De kernvakken zijn Nederlands, Engels en wiskunde.

In de projecten zijn alle andere vakken verwerkt, zoals geschiedenis, biologie, scheikunde, kunst, geschiedenis en economie. Tijdens een project krijg je soms tijd om te werken, maar er wordt ook theorie uitgelegd. Dit gebeurt in de verdiepingslessen. De verdiepingslessen in de projecten zijn onderverdeeld in project natuur (biologie, scheikunde, natuurkunde etc.), project maatschappij (aardrijkskunde, geschiedenis, economie etc.) en project kunst (beeldende vorming, tekenen etc.)

Je volgt ook een moderne vreemde taal, zoals Duits of Spaans. En natuurlijk krijg je ook lessen bewegen en sport.

Als je je tijd gedurende de dag goed gebruikt, hoef je thuis weinig of geen huiswerk meer te maken.

Tijdens de kernvakuren en verdiepingslessen heb je genoeg tijd om opdrachten te maken. Tijdens projecturen werk je aan je project. Voor een toets of examen moet je thuis wel leren en oefenen.

Bij de vakken meten we geregeld waar jij staat en hoe je ontwikkeling is. Er zijn verschillende manieren waarop we meten wat je hebt geleerd. Een papieren toets is er slechts één van. We toetsen soms ook grotere hoeveelheden stof omdat we het belangrijk vinden dat je dat ook leert richting je examens.

Jouw beheersing van de lesstof die bij de projecten hoort, meten we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met een quiz aan het eind van een verdiepingsles of een toets over de stof van een aantal verdiepingslessen bij elkaar. Daarbij vinden we het belangrijk dat je niet alleen laat zien dat je de stof beheerst, maar dat je er ook actief iets mee kan doen. Bijvoorbeeld verwerken in een presentatie.

Elk project sluit je af met een projectpresentatie. De vorm kies je meestal zelf. Denk bijvoorbeeld aan een tentoonstelling, een demonstratiepracticum, een uitvoering of een powerpoint of Prezi.

Op het Limus leer je veel vanuit projecten én loop je stages vanaf leerjaar 1.

Bij die projecten heb je altijd theoretische kennis nodig. In de verdiepingslessen krijg je alle theorie aangeboden die past bij jouw project. Denk aan bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis, eonomie, ict en maatschappijleer. Daarnaast leer je in de verdiepingslessen alle praktische vaardigheden om je project te kunnen presenteren.

Doordat je vanaf leerjaar 1 al veel in aanraking komt met levensechte projecten en stages ontdek je al gauw waar jouw interesses liggen. Dat helpt bij het kiezen van een profiel en vervolgstudie. Op basis van jouw wensen, interesses én jouw vorderingen bepalen we in de loop van je derde jaar welk profiel je gaat volgen in de bovenbouw. Net als op elke middelbare school kan je ook op het Limus kiezen uit de gangbare profielen Dienstverlening & Producten (D&P), NT (Natuur en Techniek), NG (Natuur en Gezondheid), EM (Economie en Maatschappij), CM (Cultuur en Maatschappij).

In de onderbouw (jaar 1 t/m 3) krijg je Engels en Nederlands.

Daarnaast bieden we de vreemde talen Spaans en Duits aan. Ook werken we met een taallab, waarbinnen je ook een andere vreemde taal kunt gaan leren. Je kan in leerjaar drie uiteindelijk kiezen in welke van die vreemde talen je ook werkelijk examen doet. 

IMYC staat voor International Middle Years Curriculum en is een onderwijsconcept voor leerlingen van 11 – 15 jaar, dat helemaal opgebouwd is rondom de behoeftes van het tienerbrein. Op het Limus gebruiken we het als basis voor onze projecten, op die manier verbinden we verschillende vakken en vakgebieden met elkaar, daardoor kan jouw brein goed verbindingen leggen en dingen onthouden.

Nieuwe vraag?

Neem gerust contact met ons op!

Hoera!

In augustus 2023 starten we met xx leerlingen!

Contact

Vragen? Stel ze gerust! We nemen zo snel mogelijk contact op.