Ons onderwijs
Ontdek hoe we werken op school
Ben jij...
- nieuwsgierig en onderzoekend
- benieuwd naar hoe dingen in elkaar zitten
Vind jij het leuk om...
- informatie op te zoeken en iets te maken waardoor je kunt laten zien wat je geleerd hebt?
- samen te werken aan een project?
Wil jij...
- snappen waarvoor je iets leert
- (deels) kiezen wat je gaat leren
- zelfstandig werken aan je eigen doelen
De wereld om je heen
De wereld waarin je leeft, gaat verder dan de grenzen van ons land. Daarom leer je op het Limus de wereld om je heen kennen. Hoe doen we dat?
- We praten met elkaar over wat er speelt in de wereld, wat we hiervan vinden en wat we zelf kunnen doen om een positieve bijdrage te leveren.
- Je maakt kennis met mensen uit verschillende landen. Dit kan in je projectgroep, de wijk, of verder weg in de wereld.
- Je kunt stages en vrijwilligerswerk doen in het buitenland.
- Je kunt kiezen voor één of meer verschillende vreemde talen.
- We gebruiken het internationaal curriculum van IMYC.
Op het Limus hebben we geen traditionele klassen. Je zit in een vaste groep met ongeveer 20 tot 30 leerlingen. Daarmee start je ‘s ochtends op en sluit je de dag af, onder begeleiding van je vaste mentor/coach. De rest van de dag zit je in verschillende groepen bij elkaar.
Kernvakken
De kernvakken zijn Nederlands, Engels en wiskunde. Deze vakken volg je op je eigen leerniveau/schoolniveau, dat kan per kernvak verschillen. Zo krijg jij de tijd om je te ontwikkelen.
Projecten
Op het Limus werk je veel in projecten. In een project werk je juist samen met leerlingen van verschillende leerniveaus/schooladviezen en word je op je eigen niveau uitgedaagd. In de projecten verwerken we vakken zoals geschiedenis, biologie, scheikunde, kunst en economie, waarbij alle leerdoelen aan bod komen. Je krijgt dus niet elk uur een ander vak met een andere docent. Je bouwt kennis op in samenhang, net zoals in de echte wereld.
Leren samenwerken
Verdiepingslessen
Bij elk project horen verdiepingslessen. Hier leer je bijvoorbeeld meer over vakken als geschiedenis, biologie, scheikunde en economie, zodat je genoeg kennis opdoet om het project uit te voeren. In verdiepingslessen dagen we je uit op je eigen niveau en stimuleren we je om steeds een stapje verder te gaan. De docent kijkt steeds naar wat je kunt en waar je nog verder kunt ontwikkelen.
Je leert vreemde talen
Jouw tienerbrein
Het brein van een tiener werkt anders dan dat van een volwassene. En daar sluiten we op het Limus bij aan. Om ervoor te zorgen dat je meer leert, met meer plezier en je bewuster bent van je ontwikkeling, werken we met het International Middle Years Curriculum (IMYC). Het IMYC is een onderwijsconcept voor leerlingen van 11 – 15 jaar, dat helemaal opgebouwd is rondom de behoeftes van het tienerbrein. Op het Limus gebruiken we het als basis voor opdrachten en projecten. Op die manier verbinden we verschillende vakken en vakgebieden met elkaar. Het lesmateriaal is afgestemd op de gangbare internationale én Nederlandse leerdoelen, je doet kennis op en leert vaardigheden aan.
Meer evalueren, minder beoordelen
Er zijn verschillende manieren waarop we meten wat je hebt geleerd. Bij de kernvakken meten we geregeld waar je staat, zodat we het leerniveau per kernvak aan kunnen passen op wat jij nodig hebt. Je kunt dus bij verschillende kernvakken op verschillende niveaus werken. Zo kun je Nederlands doen op havo-niveau en Engels op tl-niveau; net wat je aankunt en nodig hebt.
De lesstof die bij de projecten hoort, volgen we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een quiz aan het eind van een verdiepingsles of een toets over de stof van een aantal verdiepingslessen bij elkaar.
Elk project sluit je af met een eindproduct, waarin je laat zien wat je hebt geleerd. Dat mag op veel verschillende manieren, graag zelfs! Denk aan een tentoonstelling, toneelstuk, demonstratiepracticum, uitvoering of een presentatie. Daarin laat je niet alleen zien wat je hebt geleerd, maar ook hoe dat is gegaan. Want ook daar leer je veel van. Iets kan voor jouw gevoel volledig mislukken en toch een goede leerervaring opleveren.
Begeleiding en ontwikkeling
In je portfolio houden we bij hoe je je ontwikkelt. Je ziet waar je al goed in bent en waar je je nog in moet of kan ontwikkelen. Op basis daarvan kun je in projecten kiezen voor onderdelen en onderwerpen waar je meer van wilt of moet weten. En natuurlijk leren we je in hoe je dit ontdekt van jezelf. Als je daaraan toe bent, maak je hierin steeds meer je eigen keuzes.
Op het Limus zit je in mentorgroepen van 20 tot 30 leerlingen, zodat er veel aandacht is voor de persoonlijke begeleiding en ontwikkeling van een leerling. Mentoren van verschillende mentorgroepen hebben veel contact met elkaar. Daardoor hebben we goed zicht op de individuele ontwikkeling van alle leerlingen.
Jaar 1 t/m 3
Jaar 4 (en verder)
Vragen?
Heb je nog vragen? Stel ze via het contactformulier of stuur een mail naar info@limus.nl.